Blog

Thuiswerktips: (samen)werken achter de voordeur

Werknemers werken in Nederland door de uitbraak van het coronavirus zoveel mogelijk thuis. Een situatie waarop niemand was voorbereid, zowel werkgevers als werknemers niet. Natuurlijk, veel mensen deden wel al eens iets voor het werk thuis. Maar, zo lang en structureel thuiswerken, vergt een andere aanpak en andere aandacht van de werkgever. Om thuiswerken in goede banen te leiden, begeleiden en adviseren wij werkgevers de laatste tijd juist veel op dit gebied. Natuurlijk delen we graag enkele thuiswerktips om goed (samen) te werken achter de voordeur.

Zeker in deze vreemde tijd van het coronavirus is thuiswerken veel meer dan alleen een verandering van werkplek. In veel gevallen werkt ook de partner thuis en zijn er, al dan niet schoolgaande, kinderen, die aandacht vragen. Dit betekent in de eerste periode wennen aan deze nieuwe werkelijkheid. Dagelijks op deze manier werken, brengt een andere spanning en andere arbeidsproductiviteit met zich mee. Waar een werkgever op ‘normale’ dagen makkelijk even kon langslopen om een vraag te stellen, te sparren of iemand te complimenteren, is dat nu niet mogelijk. Hierdoor liggen er potentiële gevaren op de loer, zoals vereenzaming, verlies aan productiviteit, beperkte kennisoverdracht en een gebrek aan motivatie.

Andere aansturing

Om die redenen adviseren wij werkgevers bewust te kiezen voor een andere manier van aansturing. Ga in gesprek met uw leidinggevenden en/of medewerkers en bespreek uw verwachtingen. Geef uw personeel thuiswerktips om effectief en veilig thuis te kunnen werken en legitimeer dat uw werknemers op andere momenten werken dan ze normaal zouden doen. Met een partner en kinderen die thuis zijn, is 9 tot 5 vaak niet haalbaar. Maar een dag telt 24 uur; accepteer dat uren worden verschoven en bespreek dit ook duidelijk met de medewerkers.

Blijf communiceren

Deed u normaal altijd een gezamenlijke dag- of weekstart, blijf dit dan doen. Met videobellen is het mogelijk om één op één of als team te bespreken wat iedereen gaat doen en wat de gezamenlijke doelen zijn. Bespreek ook waar uw medewerkers tegenaan lopen; werkinhoudelijk, qua planning, maar zéker ook op het gebied van thuiswerken. Heel simpel, werkt de IT naar behoren en is de werkplek adequaat? Ga er niet automatisch vanuit dat medewerkers zelf aan de bel trekken. Juist nu de fysieke afstand groter is, wordt de drempel om signalen af te geven hoger. Zoek daarom vaker zelf proactief contact en zorg dat zo de lijnen open blijven.

Wij begeleiden werkgevers

Ook in deze coronacrisis begeleiden wij werkgevers. Verzuim is bijvoorbeeld een aspect waarop werkgevers momenteel minder grip hebben. Eén kuchje betekent nog geen corona, maar werknemers gaan daar wel, bewust of onbewust, anders mee om. Wij adviseren op alle aspecten rondom thuiswerken en ziekteverzuim, zodat de onderlinge sfeer en de productiviteit óók thuis, achter de voordeur, op orde blijven. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze specialisten staan graag voor u klaar!

Wilt u meer weten over het door het kabinet beschikbaar gestelde pakket aan steunmaatregelen en andere belangrijke aandachtspunten? Via onze kennisbank houden we u op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen en de voor u belangrijke informatie. 

Rob commandeur

Rob Commandeur

0113 239486

Schipper Accountants is altijd dichtbij. Ook bij u in de buurt.

Bekijk contactgegevens en medewerkers bij u in de buurt.