De redenen om een bedrijf te beëindigen zijn divers. Misschien bent u op leeftijd en wilt u uw bedrijf verkopen. Misschien heeft u geen overnamekandidaat en bent u verplicht de bedrijfsactiviteiten te beëindigen. Maar het kan ook zijn dat u (een deel van) uw onderneming wilt beëindigen, omdat de marktomstandigheden veranderd zijn.

Of u nu daadwerkelijk stopt of uw bedrijf verkoopt, in alle gevallen is een tijdige voorbereiding noodzakelijk. Wij adviseren u om minimaal drie jaar voordat u uw bedrijfsactiviteiten wilt beëindigen met onze adviseurs rond de tafel te gaan. Juist door de bedrijfsbeëindiging op tijd voor te bereiden heeft u de mogelijkheid om de juiste fiscale keuzes te maken en daarmee de belastingheffing maximaal te beïnvloeden. Let wel, de termijn van drie jaar is niet toevallig gekozen. Deze periode is vaak van belang vanwege de voorwaarden die verbonden zijn aan fiscaal gunstige regelingen voor het besparen van belastingen bij bedrijfsbeëindiging.

Ik wil fiscaal advies over mijn bedrijfsbeëindiging

Goed voorbereid

Vragen die in onze gesprekken aan bod komen, hebben onder andere betrekking op uw bedrijfspand en de waarde ervan, uw oudedagsvoorziening en uw medewerkers. Samen met één van onze fiscalisten komt u tot een strategie, zodat u voorbereid bent op een goede beëindiging van uw bedrijf. Als uw situatie daar om vraagt, worden er ook collega-specialisten betrokken in het traject. U kunt dan denken aan een adviseur arbeidsrecht als er sprake is van personeelsproblematiek of een pensioenadviseur. Deze specialisten zijn in iedere regio beschikbaar. Daarmee zijn de onderlinge lijnen dus kort. Dit is de manier om de toekomst een stap voor te zijn. Zo voorkomt u de slecht nieuws gesprekken, waarin uw adviseur u moet vertellen dat u beter nog drie jaar doorgaat. Of dat een koper zich aandient, terwijl uw bedrijf nog niet klaar is voor een overname. Even onwenselijk is de situatie dat u persoonlijk aansprakelijk wordt voor hoge transitievergoedingen, zodra u de deuren sluit en nog geen oplossing voor uw personeel heeft.

Wij zijn persoonlijk betrokken

In situaties als deze komt de meerwaarde van onze persoonlijke betrokkenheid tot uiting. Door onze jarenlange relatie weten we wat uw plannen zijn. In onze gesprekken brengen we de toekomst steeds ter sprake. Op die manier zijn we voorbereid op omstandigheden die zich onverwacht kunnen voordoen. U kunt ook in de laatste fase van uw bedrijf zorgeloos ondernemen in de wetenschap dat de toekomstscenario’s geen onzekerheden meer bevatten.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem vandaag nog contact op om een afspraak te maken met één van onze adviseurs. 

Schipper Accountants is altijd dichtbij. Ook bij u in de buurt.

Bekijk contactgegevens en medewerkers bij u in de buurt.