Jan van Opstal

Senior belastingadviseur, wat houdt dat in?

Grofweg kun je deze functie opdelen in twee belangrijke onderdelen. Enerzijds heeft mijn baan een vaktechnische kant. Je kunt daarbij denken aan de fiscale wet- en regelgeving en het adviseren daarover aan onze klanten. Daarnaast bestaat mijn werk uit het beheren en onderhouden van relaties. Dat is voor mij de meest aantrekkelijke kant van het werk. Ik ga graag met ondernemers in gesprek: waar sta je, waar wil je naartoe en hoe kunnen we dat fiscaal zo voordelig mogelijk in het vat gieten.

Is dat solistisch werk?

Integendeel! Ik werk met een team van mensen om mij heen. In nauwe samenspraak doen we het werk. Dat loopt uiteen van het beantwoorden van vragen tot het verzorgen van aangiftes en het uitzoeken van complexe zaken zoals bedrijfsopvolging of een herstructurering.

Wie zijn jouw klanten?

Ik ben vooral actief in het midden- en groot mkb. Voorbeelden van bedrijven waarvoor ik werk? Een uitzendbureau, meubelzaak, handelsbedrijven en industrie. Ik ben ruim drie dagen per week direct bij of met klanten in de weer. De andere dagen zijn kantoordagen. Dan werk ik belastingadviezen uit, maar begeleid ik bijvoorbeeld ook de junior belastingadviseurs en eventuele stagiaires en werkstudenten.

Over studie gesproken, wat heb je zelf gedaan?

Ik heb een universitaire opleiding Fiscale Economie en Strafrecht gevolgd. Tijdens een stage bij een advocatenkantoor realiseerde ik me dat het opbouwen van een langdurige klantrelatie voor mij belangrijk is. Dat sociale aspect waardeer ik en heb ik volop in deze functie.

Waarom koos je voor Schipper Accountants?

Veel medestudenten kozen voor de grotere accountantskantoren. Dat spreekt mij niet aan. Ik heb er zelf nooit gewerkt, dus wellicht mag ik er niet over oordelen, maar gevoelsmatig past die cultuur niet bij mij. Natuurlijk ligt ook bij Schipper de lat hoog, maar er is ook nadrukkelijk oog voor een goede werk-privé balans. Dat vind ik belangrijk. Ik wil ook tijd aan mijn gezin en sport kunnen besteden.

Op welke manier bied je meerwaarde aan de klanten?

Ik zorg er samen met mijn collega’s voor dat klanten ontzorgt worden bij hun reguliere werkzaamheden. Daarnaast houd ik ze graag een spiegel voor en help ik ze verder te kijken dan de waan van de dag. Ik zorg voor de juiste focus op de toekomst, zowel wat betreft de onderneming als het leven van de ondernemer zelf.

Hoe word jij de beste versie van jezelf?

Ik krijg alle kansen om me te ontwikkelen op een manier die bij mij past. Ik ben gestart in de aangiftepraktijk. Het is belangrijk om die basiskennis te hebben. Daarna ben ik doorgegroeid in deze functie. Nadat ik heb aangegeven dat ik vooral die commerciële kant aantrekkelijk vind, krijg ik alle ruimte om vooral klantencontact te onderhouden. Aanvankelijk was ik actief vanuit de vestiging in Barendrecht. Daar heb ik samen met een collega het fiscale team uitgebouwd. Vanwege mijn woonplaats is kantoor Breda praktischer. Daar werk ik nu. Bovendien ligt daar een mooie kans op het commerciële vlak. Mijn ambitie is Schipper Accountants daar nog nadrukkelijker op de kaart zetten.

Welk kernwaarden van Schipper spreken jou aan?

Voor mij zijn vrijheid en flexibiliteit belangrijk. Ik ben vrij in wat ik doe. Verder is wederzijds vertrouwen belangrijk. Eigenlijk is het de optelsom van vrijheid, werksfeer en waardering die me aan Schipper bindt.

Schipper Accountants is altijd dichtbij. Ook bij u in de buurt.

Bekijk contactgegevens en medewerkers bij u in de buurt.