Klantverhalen

Dubbelportret: RB-Media

De adviseur naast de ondernemer

“De ondernemers achter RB-Media zijn enorm gedreven, werken op een heel eigen manier met hun collega’s samen en tonen een sterke maatschappelijke betrokkenheid. Zij hebben bovendien veel kennis in huis. Dat betekent voor ons dat we steeds goed beslagen ten ijs moeten komen. Dat is alleen maar leuk. Ze zijn kritisch en gaan graag de discussie aan. We hebben periodiek contact en weten elkaar te vinden als dat nodig is.”

Marco Hofma is Senior Adviseur Accountancy. Vanuit die functie onderhoudt hij de contacten met directeur Jean-Paul Kuijpers en algemeen directeur Rudy Beers van RB-Media. “We kwamen via NAC Breda met elkaar in contact en werken nu een paar jaar samen. Schipper Accountants is hoofdsponsor van de jeugdopleidingen en Jean-Paul en Rudy zijn beiden bestuurslid bij de stichting Samen voor NAC.”

Adviseren, sparren en signaleren

Natuurlijk verzorgt Schipper Accountants de jaarrekening en de aangiftes voor RB-Media, maar het werk van Marco bestaat hoofdzakelijk uit adviseren, sparren en signaleren. “De administratie is volledig gedigitaliseerd. Wij hebben onder andere Twinfield en Visionplanner geïntroduceerd, zodat we mee kunnen kijken met de administratie. Zien we iets bijzonders, dan trekken we aan de bel. Met deze digitaliseringsslag hebben we direct ook ingezet op goede managementinformatie, zodat Jean-Paul en Rudy maandelijks goed financieel inzicht in hun bedrijf hebben. Verder word ik als adviseur bij uiteenlopende zaken betrokken. We hebben het bedrijf bijvoorbeeld zodanig gestructureerd dat het staat en de ratio’s goed zijn. Maar ook de NOW-regeling hebben wij aangevraagd en laatst hebben we elkaar gesproken over de Werkkostenregeling.”

Ze kijken verder dan hun eigen business model. Dat vind ik echt heel waardevol.

Marco Hofma

 

Maatschappelijk betrokken

Marco vertelt dat hij de maatschappelijke betrokkenheid van beide ondernemers enorm waardeert. “Ze steken veel tijd en energie in maatschappelijke projecten in de regio. Ze kijken verder dan hun eigen business model. Dat vind ik echt heel waardevol. Sowieso doen ze veel op hun eigen manier. Ze weten wat ze doen en zijn duidelijk toekomstgericht. Daarbij investeren ze veel in hun medewerkers en de werksfeer. Leuk is natuurlijk dat er een tafelvoetbaltafel staat, maar belangrijker is dat medewerkers veel vrijheid krijgen en veel verantwoordelijkheid.”

Goed en gezond

Volgens Marco is de kracht van Schipper Accountants voor RB-Media dat deze ondernemers op tal van terreinen ondersteund kunnen worden. “Of het nu gaat om fiscaal advies, management advies, herstructureringen of het maken van groeiplannen; wij hebben alle kennis in huis om hen vooruit te helpen. RB-Media is een goed, gezond bedrijf, dat veel investeert. Het is leuk om daar op deze manier actief bij betrokken te zijn.”

De ondernemer naast de adviseur

“We zochten een accountant die inzicht kon geven, maar ook tegengas. Een partij die zou kunnen versnellen, als het ons uitkomt. Dat gaat dus over veel meer dan het kennen van de juiste grootboekrekeningen. Marco Hofma kenden we vanwege de betrokkenheid van Schipper Accountants bij de jeugdopleiding van NAC. Het klikte. De gesprekken met hem gaven vertrouwen in zijn vaardigheid.”

Jean-Paul Kuijpers is samen met Rudy Beers eigenaar van RB-Media in Breda. Ze richtten het bedrijf ongeveer vijftien jaar geleden op. Jean-Paul: “Inmiddels bestaat ons team uit professionals op het gebied van strategie, branding, webdesign, development, online marketing, projectmanagement en support. Dat is nodig, want websites zijn tegenwoordig onderdeel van een complete marketing strategie. Onze eerste vragen aan nieuwe klanten zijn steevast: wat is je verhaal, wie is je doelgroep en wat wil je bereiken?”

Helpen duiden

De samenwerking met Schipper Accountants, en Marco Hofma in het bijzonder, brengt wat Jean-Paul en Rudy verwachten van een accountant. “Voor ons is het vak van Marco geen abracadabra, maar hij zit dagdagelijks in de materie. Dat betekent dat hij ons kan helpen duiden, bijvoorbeeld laatst toen we vragen hadden over de Werkkostenregeling. Voor ons is Marco veel meer een samenwerkingspartner, dan een dienstverlener. We weten dat we hem op elk moment kunnen bellen met vragen. Eigenlijk zijn we eigenwijs genoeg om veel dingen zelf op te pakken, maar ook zelfkritisch genoeg om te weten dat je soms de kennis van iemand anders nodig hebt.”

We zochten een accountant die inzicht kon geven, maar ook tegengas. Een partij die zou kunnen versnellen, als het ons uitkomt

Jean-Paul Kuijpers

Baankansen bieden

Eigenwijs is misschien ook de manier waarop RB-Media zich inzet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baankans te geven. “We vinden het belangrijk om talenten in onze eigen regio een kans te geven. Jongens en meiden met een passie voor online, die op hun twaalfde op hun zolderkamer zitten te programmeren, zijn voor ons de toekomstige goudhaantjes. Helaas maken ze niet altijd hun opleiding af, omdat ze met sommige vakken geen raakvlak hebben. Om deze mensen een traineeship aan te bieden hebben we een stichting opgericht waarbij ze met name werknemersvaardigheden leren. Daarna stromen ze uit naar regulier werk, bij ons of elders. Talent dichtbij huis inzetten: daar geloven we in.”

Talentontwikkeling

De mensen die bij RB-Media aan de slag gaan, komen te werken in een omgeving waar de sfeer opvallend ongedwongen is. “We werken met professionals. Die hoeven we niet te vertellen wat ze moeten doen. Talentontwikkeling vinden we belangrijk. Daaraan leveren we ook een bijdrage via de stichting Samen voor NAC. Het is prettig om te weten dat Schipper Accountants dat ook belangrijk vindt. Dan weet je elkaar te vinden.”

Marco Hofma

Marco Hofma AA

076 - 30 36 523

06 - 42 75 85 05