Blog

Bedrijfsopvolging? Een optimale bedrijfsstructuur kost drie jaar!

Wie nadenkt over bedrijfsopvolging denkt vaak na over de opvolger en de manier waarop hij of zij klaargestoomd kan worden voor de belangrijkste functie binnen het bedrijf. Het bedrijf zélf blijft regelmatig buiten beschouwing. En dat terwijl de voorbereidingen voor een aanstaande bedrijfsopvolging juist óók een kritische blik vergen op de bedrijfsstructuur. Het kost namelijk tijd om de onderneming optimaal voor te bereiden op de bedrijfsopvolging. Dat wil zeggen het optimaliseren van de juridische structuur van het bedrijf, zodat de opvolging fiscaal zo gunstig mogelijk kan plaatsvinden. 

Mijn advies? Reken met minstens drie jaar voorbereidingstijd. En houd dan ook met een schuin oog rekening met de mogelijkheid dat de opvolging geen doorgang vindt en het bedrijf wordt verkocht. Ook dan is een goede voorbereiding met juiste structuur essentieel.

De juiste bedrijfsstructuur

Als manager Belastingadvies bespreek ik het onderwerp bedrijfsopvolging regelmatig met mijn klanten. Dat geldt ook voor mijn collega’s. We weten immers dat het verstandig is om ruim vóór de overgang na te denken over de structuur en je verdere plannen. Sterker nog, in feite moet je bedrijf op ieder moment geschikt zijn om over te dragen. Want ook in het onverhoopte geval van plotseling overlijden, wil je juridisch en fiscaal je zaken zo goed mogelijk op orde hebben.

Een soepele opvolging én minder belastingen

In ons werk onderscheiden we twee typen ondernemers: ondernemers voor de inkomstenbelasting, bijvoorbeeld met een eenmanszaak, VOF of maatschap en ondernemers met één of meerdere bv’s. Met name voor deze laatste groep ondernemers is het belangrijk om de bedrijfsoverdracht binnen of buiten de familie goed voor te bereiden. Reden? Met de juiste structuur kan de bedrijfsopvolging eenvoudiger verlopen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid van belastingbesparing. Als de structuur juist wordt opgezet, kunnen de meeste bedrijfsopvolgingen (vrijwel) zonder belastingheffing plaatsvinden. Dat klinkt aantrekkelijk en dat is het ook!

Bedrijfsopvolging? Werk aan de winkel!

Wat is nu een juiste bedrijfsstructuur? Vanzelfsprekend verschilt dit per situatie. Een goed voorbeeld is het vastgoed. Dit vertegenwoordigt vaak voor een belangrijk deel de waarde van het bedrijf. Het kan interessant zijn om dit onder te brengen in een aparte bv, die de ouder(s) niet overdragen. De verhuur van het vastgoed kan op hun oude dag dienen als een ‘appeltje voor de dorst’. Is dat niet nodig? Dan nog blijft de vraag staan wat we met het vastgoed moeten doen om dit fiscaal zo gunstig mogelijk te kunnen overdragen. Een ander voorbeeld is het bedrijf dat twee verschillen takken bedient. Wellicht wil je dit als ouder splitsen en overdragen aan twee verschillende opvolgers. Het kan, mits je hier tijdig op voorsorteert. Voorbeelden genoeg dus, maar bij alles geldt: wees op tijd.

Voorkom fiscale verrassingen

De fiscus is namelijk niet gek. Om te voorkomen dat puur en alleen voor de bedrijfsoverdracht allerlei constructies worden bedacht, hanteert de belastingdienst vrijwel altijd een termijn van drie jaar, en soms zelfs zes jaar, om een beroep te kunnen doen op fiscale faciliteiten; de zogeheten antimisbruikmaatregelen. Gaat zoon of dochter dus over circa drie jaar het bedrijf overnemen, dan wordt het tijd om nu te handelen. En zorg er dan direct voor dat de structuur voldoende flexibel is om ook bij een verkoop aan een buitenstaande de belastingheffing zoveel als mogelijk buiten de deur te houden. Als het eenmaal zover is heb je je handen vrij en word je fiscaal niet onaangenaam verrast.

Heeft u een vraag? Wilt u sparren of advies over de overdracht van uw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan graag voor u klaar! Meer weten? Bezoek ook onze bedrijfsopvolging kennisbank of download de ‘Stappenplan Bedrijfsopvolging’ whitepaper voor meer kennis en inspiratie over dit thema.

mr. Sebastian van Wijk RB

010 - 31 38 562

06 - 20 79 51 42