Klantverhalen

‘Eigen ondernemerschap biedt vrijheid’

“Arjen en ik lieten zo’n drie jaar geleden ons oog vallen op een stuk grond in de Binnenhaven van Vlissingen. We komen allebei uit de logistiek en zagen kansen om daar een offshore support base te starten. Als alles meezit, gaan we daar eind van dit jaar beginnen met de bouw van een kade, loods, kantoor en logies voor werknemers.”

Mattheo Rozemond is een jonge, ambitieuze ondernemer. Samen met zijn compagnon Arjen Pattenier greep hij de kans om in te spelen op de groeiende markt van windenergie. Met het bedrijf Gould Services richten zij zich hoofdzakelijk op de onshore en offshore dienstverlening voor windmolenparken. Ze wisten al enigszins waaraan ze begonnen. Ze kenden elkaar vanuit uiteenlopende functies bij logistieke dienstverleners in Zeeland en volgden de ontwikkelingen rondom de windparken Borsele van dichtbij.

Vliegende start

Een belangrijk moment was de overname van Total Wind Benelux, het bedrijf waar Mattheo tot april vorig jaar nog als managing director in dienst was. “Total Wind had lopende contracten met grote turbine fabrikanten voor de pre-assembly van turbines, onder andere voor het Merkur Offshore Windpark, één van de grootste Duitse offshore windparken. Zo konden we een vliegende start maken.” Momenteel werken er bij het bedrijf zes mensen op kantoor in Middelburg en twintig mensen in de buitendienst. Daarnaast beschikt het bedrijf over een netwerk van partners. “We bedienen klanten in heel Europa en zijn momenteel onder andere actief in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië.”

Verschillende werkmaatschappijen

Gould Services kent een holdingstructuur.  Met Gould Windpark Services stelt het bedrijf mensen en gereedschappen beschikbaar. Gould Logistics richt zich hoofdzakelijk op engineering, transport en kraanoplossingen ten behoeve van windprojecten. De tak Gould Offshore Service Base omvat de plannen die waarschijnlijk dit jaar van start gaan. “We zijn in de haven van Vlissingen dus bezig met de ontwikkeling van een kantoor, magazijn en logiesvoorziening voor medewerkers. Het doel is deze voorzieningen te verhuren aan partijen die daar tijdelijk gebruik van willen maken.” De focus voor de nabije toekomst zal wat betreft de dienstverlening meer en meer liggen op het bieden van turn-key oplossingen. “We willen projecten van A tot Z aannemen: van het ophalen van het materieel tot het installeren en inbedrijfstellen. Daarnaast willen we ons verder specialiseren in het uitwisselen van main-components, retrofits en onderhoud.”

Ondernemerschap

Na enkele jaren in vaste dienst te hebben gewerkt, voelt het zelfstandig ondernemerschap als een verademing, vertelt Mattheo. “Het is geweldig om je eigen creativiteit in het ondernemerschap kwijt te kunnen. Ook de vrijheid om zelf zaken te kunnen bepalen voelt goed. Arjen en ik hebben een goede match; we vullen elkaar goed aan.” Hun ‘jonge’ aanpak blijkt ook uit de manier waarop zij zaken aanpakken zoals de keuze voor de bedrijfsnaam, de gelikte website, het gebruik van social media en het optimaal gebruikmaken van digitale technieken.

Samenwerking

Wat dat laatste betreft, is de samenwerking met Schipper Accountants wellicht voor de hand liggend. Deze organisatie blinkt uit in het benutten van digitale technieken om de administratieve last van boekhouding en salarisadministratie zoveel mogelijk te beperken. “Door onze internationale klantenkring, zochten we een partner die juist op dit vlak verstand van zaken heeft. De adviseurs van Schipper ondersteunen ons breed, onder andere op het gebied van accountancy en salarisadministratie. Het is verder erg prettig dat zij meedenken en adviseren. Ze geven ons inzicht in onze bedrijfsvoering en durven ook pijnpunten te benoemen. Dat is belangrijk. Wij zijn ondernemers. Het is belangrijk om dan iemand naast je te hebben, die zich op deze belangrijke zaken focust.”