Nieuws

eHerkenning en uw btw-aangifte – VAT in The Netherlands in 2022

Vanaf 1 januari 2022 kunnen ondernemers hun btw-aangiftes niet meer doen via het ‘oude portaal’ van de Belastingdienst. Zij moeten vanaf dan over naar ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’. Eenmanszaken kunnen net als voorheen aangifte doen met hun DigiD. Voor rechtspersonen die zelf aangifte doen moet echter de digitale sleutel eHerkenning worden aangeschaft. In dit artikel leest u meer over de btw-aangifte in 2022 en in welke gevallen u in actie moet komen.

Please scroll down for the English summary.

Mijn Belastingdienst Zakelijk met eHerkenning 3

Rechtspersonen die per 1 januari 2022 zelf aangifte doen hebben een digitale sleutel eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 nodig om hun btw-aangifte te kunnen indienen. U kunt de digitale sleutel eHerkenning aanschaffen als de onderneming ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Ondernemingen die niet in de Kamer van Koophandel ingeschreven staan kunnen hierdoor geen eHerkenning aanvragen en vanaf 2022 dus ook niet meer zelfstandig btw-aangifte doen. Ondernemingen die de eHerkenning alleen nodig hebben voor het contact met de Belastingdienst kunnen een speciale digitale sleutel aanschaffen. Daarvoor is er een compensatieregeling, waarmee ondernemingen één keer per jaar € 24,20 vergoed kunnen krijgen. Voor de reguliere eHerkenning is geen compensatieregeling. Tot slot is het ook mogelijk om een fiscaal dienstverlener de aangifte te laten verzorgen. U kunt de dienstverlener in dit geval machtigen om met eHerkenning aangifte te doen en hoeft dan zelf geen eHerkenning aan te schaffen.

U kunt in 2022 nog op drie manieren aangifte doen:

  • U heeft eHerkenning 3 of schaft dit aan; dit kunt u alleen aanvragen als uw onderneming staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • U heeft een eenmanszaak of bent ZZP’er. In dat geval kunt u gewoon nog inloggen met uw DigiD.
  • U machtigt een fiscaal dienstverlener om uw aangifte over 2022 (en daarna) met eHerkenning in te dienen.

Wanneer is actie vereist?

Samenwerkingsverbanden
Een samenwerkingsverband dat onroerend goed verhuurt is ondernemer voor de btw. Dit samenwerkingsverband heeft echter geen DigiD en staat vaak ook niet ingeschreven bij de KvK. Hier moet dus actie worden ondernomen.

Buitenlandse ondernemers
Een andere groep is de buitenlandse ondernemer zoals een verhuurder van onroerend goed, bijvoorbeeld de Belgische eigenaar van een vakantiewoning. Deze heeft geen DigiD en staat vaak niet ingeschreven bij de KvK. Ook hier is dus actie geboden!

Fiscale eenheden
Een fiscale eenheid voor de btw staat niet ingeschreven bij de KVK en kan daarom geen eHerkenning aanvragen. De individuele bedrijven binnen de fiscale eenheid zijn wél ingeschreven en kunnen wél eHerkenning aanvragen. Om btw-zaken voor de fiscale eenheid te kunnen regelen via Mijn Belastingdienst Zakelijk is het voldoende als één van deze bedrijven eHerkenning aanvraagt. Dit bedrijf machtigt een persoon (een medewerker) om de btw-aangifte voor de fiscale eenheid te doen. Hiervoor moet deze persoon in het eHerkenningsmiddel bevoegdheid krijgen voor de dienst ‘Omzetbelasting voor Fiscale Eenheden’. Daarna kan hij alle btw-zaken voor de fiscale eenheid regelen.

Aanloop naar 2022

We adviseren alle ondernemers die nog btw-aangifte via het oude portaal doen om nu al te kiezen voor een nieuwe manier om btw-zaken te regelen. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of er voor uw specifieke situatie actie nodig is om ook in 2022 btw-aangifte te kunnen blijven doen. Heeft u hierover vragen of wilt u ondersteuning of advies? Neem dan gerust contact op met onze btw-specialisten Jos Philips of Thanh Thanh Nguyen.

————————————————————

New portal for VAT related matters mandatory from 2022 onwards!

From 2022 onwards, it will be mandatory for VAT taxable persons performing activities in the Netherlands, to submit their VAT returns and to communicate other VAT related matters in a new portal of the Dutch Tax Authorities. An online identification system (‘eHerkenning’) will be mandatory to enter this portal.

eHerkenning: authentication and authorisation

eHerkenning (‘electronic recognition’) is a standardized login system which enables organizations to make their services accessible online and securely to companies, civil servants and consumers. Users log in to a web service using their eHerkenning token, which allows them to manage their affairs online. From 2022 on, the eHerkenning is needed to file a VAT tax return.

eRecognition for foreign companies

Foreign companies without a Chamber of Commerce registration cannot apply for eRecognition yet. They will have to log in with a European recognized login tool. With a European recognized login tool you can log into portals of various EU and EEA countries to arrange online business with Dutch governmental agencies. The recognized login tools differ per country. Where applicable, it is advisable to use a Dutch company to file a VAT declaration.

eRecognition for foreign private indivuduels.

Foreign individuals without a Chamber of Commerce registration cannot apply for eRecognition at all. E.g. the German owner of a Dutch holiday home. Where applicable, it is advisable to use a Dutch company to file a VAT declaration.

Do you have any questions regarding this topic or do you need assistance with the application for eHerkenning? Please feel free to contact our advisors Jos Philips or Thanh Thanh Nguyen.

Jos Philips

mr. Jos Philips

076 - 30 34 627

06 - 57 71 53 82

Schipper Accountants is altijd dichtbij. Ook bij u in de buurt.

Bekijk contactgegevens en medewerkers bij u in de buurt.