Blog

Bent u er klaar voor als uw horecazaak straks weer open mag?

De horeca wordt hard getroffen door de overheidsmaatregelen rondom corona. Lege tafels, verlaten terrassen. Het lijkt alsof u als horecaondernemer niets anders kunt doen dan afwachten. Toch werpen wij samen met ondernemers graag een blik vooruit. De stap naar openen en herstel kunt u alleen maken door goed voorbereid te zijn. Wij zetten graag op een rij wat u nu kunt doen om straks succesvol terug in business te zijn.

Succesvol terug in business

  1. Staan uw medewerkers klaar?
    Om een goede start te kunnen maken, zijn goede horecamedewerkers nodig. De meeste horecaondernemers hebben in het seizoen een vaste ploeg seizoenmedewerkers. U ook? Het wordt tijd om daar alvast contact mee op te nemen en na te gaan of zij ook dit jaar beschikbaar zijn voor werk in uw bedrijf. Heeft u medewerkers in dienst kunnen houden, maar zitten zij grotendeels thuis? Dan is het zaak hen langzaam op gang te krijgen en te motiveren om direct na het startsein weer te knallen. Probeer uw mensen betrokken te houden bij uw bedrijf. Voor ondernemers met bezorg- en afhaalmaaltijden is dit vanzelfsprekend iets eenvoudiger. U heeft hiervoor waarschijnlijk vrijwel dagelijks contact met de medewerkers die dit samen met u verzorgen.
  2. Bereid u voor op het werven van gasten
    Zodra u uw zaak opent, zullen uw vaste gasten vast staan te trappelen om weer van uw gastvrijheid te genieten. Maar voor herstel is meer nodig. Meer gasten om precies te zijn. Bedenk nu al acties om gasten naar uw zaak te krijgen. Denk out of the box; zo zal een samenwerking met meerdere (horeca) ondernemers u geen windeieren leggen.
  3. Houd grip op uw financiën
    Maak voorafgaand aan de opening een goede liquiditeitsbegroting voor de maanden erna. Daarin kunt u eventuele investeringen meenemen, maar bijvoorbeeld ook uw voorraad. Op basis van deze cijfers kunt u wellicht afspraken maken met leveranciers over de betaaltermijn of de snelheid van leveren. Wees er alert op dat de afdrachten loonbelasting en btw zijn uitgesteld. Volgens de huidige regels dient u deze bedragen vanaf 1 juli 2021 in 3 jaar terug te betalen. Ziet u dat u dit niet gaat redden? Signaleer dit dan tijdig bij de Belastingdienst. In overleg zijn individuele betalingsregelingen mogelijk.
  4. Zorg dat alle coronamaatregelen in orde zijn
    Natuurlijk wilt u uw gasten een gastvrije, maar ook veilige ontvangst bieden. Informeer u daarom goed over alle verplichte, en mogelijk wenselijke, maatregelen die u kunt nemen. Mondkapjes, afstand, hygiënegel, extra schoonmaakmiddelen of -medewerkers? Koninklijke Horeca Nederland heeft steeds de meest actuele informatie.
  5. Denk ook aan uzelf!
    Kijk uzelf in de spiegel. In hoeverre bent u er zelf klaar voor na deze mentaal zware periode? Het is belangrijk uw zorgen achter u te laten en enthousiast aan de slag te gaan. Neem daarom de tijd voor de heropening. Niet alleen de knop omzetten kost tijd, ook de instroom van uw medewerkers en de levering van uw bestellingen vergt een paar weken.

Wij staan naast u

Als accountants staan wij graag naast ondernemers. Wij ondersteunen u op tal van terreinen. Of het nu gaat om het aanvragen van regelingen als NOW of TVL, het opstellen van een liquiditeitsbegroting en het interpreteren ervan, uw belastingaangiften of de contacten over uitstel van betaling, wij regelen het graag. Lees hier meer over onze horeca & recreatie dienstverlening.

Benieuwd hoe wij horeca-ondernemers tijdens de coronacrisis hebben bijgestaan? In onderstaande video vertelt ondernemer Johan Landsbergen van Strandpaviljoen Zuid Zuid West in Renesse over zijn ervaringen.

Meer weten?

Heeft u vragen, wilt u advies of bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Wij gaan graag met u in gesprek! Onze specialisten weten wat er speelt in uw branche en helpen u grip te houden op uw onderneming. Zo bieden we u de rust die nodig is om met vertrouwen te ondernemen. Meer weten? Neem contact met ons op!

John Swaanen AA

0111 - 43 99 43

06 - 52 60 44 06