Nieuws

Fiets van de zaak? Denk dan eens aan een leasefiets

De bijtelling voor privégebruik bij terbeschikkinggestelde fietsen is in 2022 opnieuw 7%. De eigenaar van de fiets is normaal gesproken de werkgever die de fiets ter beschikking stelt. Hiermee neemt de werkgever ook de lasten voor het onderhoud, reparaties en dergelijke op zich. Gelukkig is er een alternatief voor dit ‘gedoe’: de leasefiets. De leasemaatschappij blijft in dit geval eigenaar en neemt de lasten op zich. Voor een vast bedrag wordt de rondslomp afgekocht. Dit kan mogelijk zelfs kostenneutraal.

In onze whitepaper over de fiets van de zaak leggen we u alles uit wat u als werkgever over deze regeling moet weten. Dit whitepaper is aangepast aan de nieuwste ontwikkeling in de markt: de leasefiets.

De leasefiets

Het grote nadeel van een fiets van de zaak voor de werkgever is dat deze verantwoordelijk wordt voor het onderhoud, reparaties, administratie en dergelijke. Veel werkgevers hebben geen zin in dit gedoe. De leasefiets biedt een goed alternatief. In plaats van dat de werkgever eigenaar van de fiets wordt, leaset deze de fiets van de leasemaatschappij tegen een vast bedrag. Vervolgens stelt de werkgever de fiets aan de werknemer ter beschikking. Bij de werknemer wordt 7% van de consumentenprijs bijgeteld voor het privégebruik. Vaak is het voor een werknemer mogelijk om de fiets na een bepaalde periode over te nemen van de leasemaatschappij. Vaak is het mogelijk om de fiets – slechts 36 maanden oud – over te nemen voor circa 15% van de nieuwwaarde, afhankelijk van de staat van de fiets.

Fiscale mogelijkheden

Stel, uw werknemer krijgt een fiets van € 2.500 ter beschikking gesteld, dan betaalt deze in 2021 € 14,60 bijtelling per maand (€ 7,30 per maand netto bij tarief van 49,5%). Een dergelijke leasefiets kost in de lease (met een contract van 36 maanden) gemiddeld zo’n € 81 per maand. Maar zelfs deze bedragen kunnen aantrekkelijker.

Uitruilen

Over het bijtellingspercentage bent u als werkgever de werkgeverslasten kwijt. Daarnaast betaalt u aan de leasemaatschappij het leasebedrag. Om deze lasten te verdelen kunt u met uw werknemer afspreken om een deel van het salaris van de werknemer uit te ruilen tegen het voordeel van de leasefiets. Het brutosalaris wordt dan (geheel of gedeeltelijk) verminderd tegenover de maandelijkse leaseprijs.

Stel dat de fiets van hierboven een maandelijkse leaseprijs heeft van € 81. U spreekt met de werknemer af dat het loon met € 81 euro per maand wordt verminderd tegenover de leasefiets. De werknemer gaat er dan € 81 in brutosalaris op achteruit (bij een tarief van 49,5% is dat € 40,50 netto). Tegelijkertijd wordt het maandinkomen met € 14,60 verhoogd door de bijtelling van 7%. De werkgever bespaart de werkgeverslasten van 30% over de leaseprijs minus de bijtelling (€ 66,40). De werknemer rijdt een nieuwe fiets en betaalt netto slechts 51,5% van de leaseprijs (plus € 7,30). Een win-winsituatie dus.

Een variant op dit voorbeeld zou kunnen zijn dat de werkgever de bijtelling van de fiets (€ 175 per jaar) aanwijst als eindheffingsloon en onderbrengt in de vrije ruimte van de Werkkostenregeling. Ook na de 36 maanden zou de eventuele overname van die fiets op dezelfde manier fiscaal aantrekkelijk kunnen worden gefaciliteerd.

De reiskostenvergoeding

Met de introductie van de Werkkostenregeling is niet langer vereist dat de fiets voor het woon-werkverkeer wordt ingezet. De fiets enkel voor privégebruik inzetten is daarmee ook mogelijk geworden.

Voor de met de fiets van de zaak afgelegde kilometers bestaat geen recht op een belastingvrije kilometervergoeding. Legt de werknemer niet met de fiets van de zaak, maar met een ander vervoersmiddel de zakelijke kilometers af, dan kan voor deze kilometers wel een vergoeding van maximaal € 0,19 worden gegeven. Eventueel kan deze reiskostenvergoeding gedeeltelijk worden ingeleverd als eigen bijdrage voor privégebruik en in mindering worden gebracht op de bijtelling voor het privégebruik.

Conclusie? In combinatie met de ontwikkelingen zoals thuiswerken én de aandacht voor vitaliteit, is de fiets een gewilde secundaire arbeidsvoorwaarde. Als werkgever kunt u, zeker met de ontwikkelingen in de leasemarkt, op een aantrekkelijke manier aan deze vraag tegemoet komen zonder alle ‘rompslomp’ van de fietsen te hebben.

Download onze whitepaper ‘Fiets van de zaak in 2022’

Download onze whitepaper ‘Fiets van de zaak in 2022’ voor meer informatie over dit onderwerp. Heeft u vragen over het regelen van een leasefiets? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee!

Joanita de Pagter

Joanita de Pagter

06 - 23 50 84 28